روند سرمایه گذاری بر روی حوزه فین تک
۱۵ خرداد

سرمایه گذاری بر روی استارتاپ های حوزه فین تک

روند جهانی سرمایه گذاری بر روی استارتاپ های حوزه فین تک طی دو سال گذشته نزولی بوده و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس گزارش سایت dealroom.co، سرمایه‌گذاری در 3ماهه اول سال 2024 در جهان نسبت به دوره‌های مشابه، پایین‌ترین میزان طی 5 سال اخیر بوده است. با توجه به این روند و استقبال VC‌ها به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بالغ‌تر، امسال هم شاهد رکود سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها خواهیم بود.
از منظر سرمایه‌گذاران خطرپذیر، ” افزایش نرخ بهره، تنش‌های سیاسی و ترس از رکود اقتصادی ” مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش سرمایه گذاری ها بوده است.
همانطور که در نمودارها نیز مشخص است VC‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک در شرکت‌هایی هستند که مسیر روشنی از سود را نشان دهند. لذا سرمایه‌گذاری در Early stage ها کاهش چشمگیری داشته است.
در ایران همانند سایر کشورهای دارای رکود اقتصادی، استارتاپ‌های فعال در حوزه “پرداخت‌های نوین”، “وام دهی” و “بیمه” می توانند برای سرمایه‌گذاران از جذابیت بیشتری برخوردار باشند.
بهترین راهکار برای ایجاد رونق دوباره در این زمان، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه از سوی استارتاپ‌ها برای حل یک مشکل واقعی بر پایه هوش مصنوعی می‌باشد. این امر جذابیت کافی برای سرمایه گذاری در این حوزه را ایجاد می‌کند. تشکیل تیم‌هایی با دانش متنوع، برنامه‌ریزی برای مدیریت ریسک و همچنین دارا بودن استراتژی جهت پیش‌بینی روند آینده، از جمله نکاتی است که تیم های استارتاپی باید توجه بیشتری به آنها داشته باشند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.